Saturday 3 March 2018

Bandung, Indonesia

Inilah Kawah Ratu
Baiklah itu je tajuknya.. Bandung, Indonesia. Ok sebelum tu trip aku adalah:

Oktober 2016:          Ho Chi Minh, Vietnam
November 2016:      Bangkok, Thailand
December 2016:       ------- cancel ------
January 2017:           ------- standby -----
Februari 2017:          Bandung, Indonesia

Giler kau dah setahun! Baru terhegeh-hegeh nak tulis kan!!!! Giler pun tak terhegeh-hegeh macam ni

So memandangkan dah setahun bermakna aku sudah lupa feeling... tapi still kena tulis supaya aku berasa lega dan boleh dibuat reference later. Jadi terima kasih kepada teman travel ku masa tu, Julie kerana ajak aku bulan 12 tu secara tiba-tiba.... jadi memandangkan ada menyimpan hasrat nak ke Bali tapi takde siapa ajak ke Bali, ada orang ajak ke Bandung je, maka eloklah ambil peluang ni. Bukan senang dapat kawan travel sekepala kan!

Tarikh penerbangan adalah 12 Februari - 15 Februari 2017 (4 hari 3 malam) dan cara kami adalah, aku pergi rumah Julie. Made all of the bookings together while sitting in front of computer.

What we did on December 2017:

- Buy flight Air Asia return KUL-BDO with price RM 276 included luggage and insurans
- Booking 2 hotel for Bandung city & another one nearby Tangkuban Parahu
- Agreed and made confirmation with the ground driver (we called as Supir) which the total price need to be prepared is Rp 500,000 equal to RM 163.50
- Julie show me the itinerary that she got referred from her friend. I just agree since we only need to visit all of the signature attraction

Done!

Then the day before departure, Julie came and we just drived to KLIA2 and parked there. We had to sleep there since the flights would be depart at 5 a.m.

and... we are lucky since KLIA2 provide a sleep area to landing our body! Thank you KLIA2 for the facilities!!!

The only pictures of us at the night!
First Day 
sampai di Airport Husein Sastraegara (airport kecil macam Subang Airport) dalam 8 pagi macam tu. Kami dibawa berjalan-jalan ke kota Bandung dalam 3 tempat jugak lah - tapi semua tu tak ingat pun tempat apa, kami panggil Rumah Kain dan selepas itu ke D-Fashion. Di rumah kain tu harganya agak mahal, aku beli baju kebaya yang mana lepas tu aku request pada supir suruh carik tailor untuk alter baju sebab boleh siap immediately... sebab tahu, bila dah sampai KL nanti susah nak dapat tailor. Aku siap ambik video mamat Indon tu, diorang letak mesin jahit di kaki lima je.. eloklah, janji senang carik & siap dalam 15 minit je

Lepas lunch, kitorang menuju ke utara dahulu dan check in di Jayagiri Guest House Lembang.

Lama jugak nampaknya nak sampai! ke dalam dan ke dalam lagi. adoiii.. tapi, Bandung memang sejuk.

Lepas check in, kitorang pergi Lembang Floating Market. Floating Marketnya bersih dan cantik, cuma makanan dia aku pening! Banyak sangat pilihan! Gambar floating market takde, banyak video je itupun dah upload di instagram! dan lepas upload terus delete T_T

Ni je lah yang aku beli... tapi memang best surrounding dia, nyaman je ada pokok-pokok dan kerusi pun cute
Gambar aku dengan Julie


Maaf posing tak hingat!!! sebab cantik-cantik pemandangan di sini
Hari Kedua

Check out from Jayagiri Guest House Lembang, since we going to visit the signature attraction over there and the trip would be finished late afternoon, which is Tangkuban Parahu. Ini adalah kawah gunung berapi yang cantik sangat dipanggil kawah ratu. The price for the foreigner with a car is Rp 200,000 (RM58) dan the parking fee Rp 12,500 (RM4) 


The name of the first one is Kawah Ratu. If you heard about mitos, Sankuriang is about he kick a boat and turned down. That's what the stories related to this valcano. Have 3 types or volcano - Kawah ratu, Kawah Domas and Kawah Upas.

Kawah Ratu. Beautiful!

Sambil-sambil kitorang lepak-lepak atas tu sambil-sambil borak... happy sangat actually, sebab lama tak spend masa sesama... travel boleh mengeratkan silaturahim actually. My best travel buddy ever!
         Kat sini Julie siap beli topi aku... jealous tol tengok dia amik gambar semua nampak lawa


Aku tumpang glamour nak gambar lebih nampak berseri disebabkan topi dia tu


so aku pun beli gaks, hahahaaa
Turun dari Tangkuban Parahu, pergi kolam air panas Sari Ater Hot Spring with the price Rp. 30,000 and parking Rp. 17,000 (RM 13.50)

Pastu lunch kitorang makan di restoran Kampung Daun. Gambar aku dah delete kot.. lepas makan kitorang pun sampai di Bandung Selatan. Check-in hotel kedua selama 3 hari 2 malam di sini

TBC.. stay tune!!!




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...